Forunderligt. En top-blogger på TV2 Blogs, en 36-årig kvinde med kaldenavnet Cookiedullen (!?!), er blevet taget i at stjæle mere end 25 indlæg fra anden kvindelig blogger Spacemermaid.
Øjensynlig har hun stjålet alt lige fra posts om forelskelser, familiesammenkomster og Spacemermaids minder.
Det opnåede hun berømmelse på – men det blev opdaget – indlæggene er fjernet, og nu har hun så plettet sit ry eftertrykkeligt, selvom hun går ud og siger undskyld til Spacemermaid.
Forklaringen på bedraget er ifølge hende selv:
Opmærksomheden på min blog steg mig måske lidt til hovedet! Det var en god fornemmelse at så mange gad læse det jeg skrev..
Jeg havde lidt travlt en dag men ville ikke “forsømme” bloggen og så tog jeg et ekstremt dumt og tåbeligt valg! Jeg stjal en tekst, som blev til en til og en til og en til…
Har ikke et sekund været i tvivl om at det ville blive opdaget – jeg ville skrive mine egne indlæg og lige så stille slette det der ikke var mit – men det er så let at sige – sådan er der jo så meget – og jeg nåede i hvert fald ikke så langt.
Ak ja – det er jo den fristelse som succes kan føre til – den nemme genvej.
Til det er der kun at sige: gør det ikke. Hverken bloggere eller journalister har andet brand for deres blog end: troværdighed.
Det er jo forslidt, men alligevel sandt: det tager år at opbygge et godt renommé, men blot en løgnagtig artikel at smadre det.
Men ellers er det interessant at læse de pt 120 kommentarer på Cookiedullens “Jeg indrømmer min fejl”-indlæg. Der udspiller sig en debat om, hvorvidt hun har ekskluderet sig selv fra det gode selskab eller om hun fortjener respekt for at indrømme sin kopi-paste blogging. Og mange er faktisk rede til at tilgive hende for hendes dumhed.
Cookie…Cockiedulle…Anja…whatever.
Det er dybt ironisk at hendes blog hedder: “Joo – det skrev jeg sørme!!”
Hun har pt. 114.646 skønne spildte hits.
Og nu: 117.218 hits…(sic!)
Det er selvfølgelig ikke til at sige om hendes succes for alvor først er kommet efter afsløringen af ranet. Dårlige nyheder eller folk der fusker – det trækker altid opmærksomhed.