Altid årvågne Karin Høgh har tippet mig om, at blogfirmaet Six Apart – der driver blogværktøjerne Typepad og Moveable Type – tilbyder journalister at få en blog på deres portal, Blogs.com med tilknytning til Six Apart og deltagelse i firmaets annonceprogram.
De kalder det et “bailout program” , som skal give lige-fyret eller fyringstruede journalister på print- og netmedier en ny start som digitale online-en-mandsmedier i en større ramme ( Blogs.com ) .
Hello, recently-laid-off or fearful-of-layoffs journalist! We’re Six Apart (you know us as the nice folks who make Movable Type or TypePad, which maybe you used for blogging at your old newspaper or magazine) and we want to help you.
Lokkemidlet er det samme som for andre freelancere – frihed og du er dit eget medie:
We’re offering a platform to publish your work and profit from it. A platform that gives you complete control, with no dependence on the whims of a publisher, and no interference from an outside editor.
På sin vis er der selvfølgelig reklame- og brandingtankegang bag Six Aparts forslag til journalisterne med at give dem et udstillingsrum for deres produktion. Og fred med det – de giver journalisterne en blog på Typepade Pro – programmet , hvor hostingen i sig selv er $150 værd .
De forklarer mere om hvad de mener i en blog-post fra mandag.
Så skab dig dog den platform online
Uanset hvad man mener om Six Apart , så er jeg enig i deres wake-up call til journalister med undertonen “Verden går ikke under som journalist, fordi du bliver fyret og mister et mediehus som base”.
Helt helt enig!
Ja, gu’ er det ej sjovt – og jeg ville også blive voldsomt træt af de problemer, det ville medføre for mig, såfremt jeg bliver fyret . Jeg ville ikke grine hele tiden.
Imidlertid ville jeg da for alvor gøre denne blog – eller andre blogs – til mit medie, dels for at blive synlig, producere artikler og være i gang . Enten for at forblive som freelance eller gøre mig synlig for fremtidige arbejdsgivere.
Ind til nu har det at blogge min viden ud gennem syv år gjort, at jeg nu sidder kun og arbejder med blogging (min nuværende arbejdsgiver tjekkede selvfølgelig min blog ), jeg holder foredrag og seminarer om blogging – og jeg har af og til været i andre medier for at udtale mig om det.
Det samme kan gøre sig gældende inden for alle stofområder.
Lad være med at binde og gemme al din viden i din nuværende arbejdsplads. Gør den synlig.
Du bliver klogere gennem dialogen med læserne , der kommenterer på din blog – og du gør forhåbentlig også dem klogere. Og så udbygger du dit netværk med en mængde spændende og interessante mennesker, hvis du ellers forstår at skrive på en måde, så der bliver tale om videndeling og dialog – og ikke blot gold selvpromo.
For yderligere inspiration, så læs seneste nummer af Journalisten om de, der har etableret egne netmedier eller skabt kommunikationsfirmaer – fx. min gode ven og tidligere kollega, Malene Grouleff.
Og få dig så den blog eller hjemmeside; gør din viden synlig, forøg den og skab dig viden om netmediet.