DONA og FDIM står bag arrangementet på ITU om erfaringerne med læserdrevne medier.

Fire aviser er repræsenteret: Nordjyske, Urban, Ekstra Bladet og Nyhedsavisen

Nordjyske
Første mand på podiet er Lars Jespersen, chefredaktør fra Nordjyske Medier. Den digitale satsning er knyttet til gratisavisen Centrum – med ditcentrum.dk portalen.:

Gratisaviskrigen var lejligheden til at prøve det , som man havde talt om, men ikke rigtigt fået gjort noget ved. Centrum henvender sig til byboere der er meget aktive på nettet – og skabe en avis og en portal, der giver stor frihed til brugerne til at skabe nyheder og indhold selv. Noget af det indhold kommer i avisen – og det er vigtigt for at binde avisen på.

10.500 brugere brugte sitet i uge 1 – og knap 700 har en profil på sitet.

På ditcentrum.dk kan brugerne: uploade billeder, indgå i brugerfællesskaber, kommentere nyheder, rate nyheder, tagge brugerindhold, skrive blogs, oprette grupper.

Video kommer senere.

Ditcentrum.dk er centralt placeret på forsiden af nordjyske.dk for at der er et velfungerende community.

Avisen er ikke propfyldt med brugerindhold, men det er der – fx. d. 9. januar var der seks elementer i avisen genereret af brugerne. I avisen har det en lyserød baggrund for at vise, at det er brugergenereret, men ligeværdigt ift de almindelige artikler.

Hvad kommenterer folk så

Alt muligt – er svaret.

Brugernes input er lige så brede som tilværelsen. Der er indlæg om Saddam, sygehus og underhold. Hurra for det !

Folk skal forholde sig til det, som de har lyst til – ikke avisens indhold. De må gerne , men det er ikke det vigtige. Hvis vi tvang dem til det, så ville de ikke komme. Bl.a. diskuterer læserne lige nu fx. et nyt springvand – med 27 indlæg på een dag.

Mht blogs har vi haft succes med, at fx studerende fra arkitektuddannelsen på universitetet skriver fra et ophold i Venedig.

For at fremhæve bloggerne har vi også kørt store busannoncer om nogle af brugerne – med billede og et par oplysninger.

Det sker jo tit i communities, at der kommer nøglepersoner, som lægger en god standard for communitiet.

Vi er jo også blevet “narret” – fx. Dr.Skiller , superblogger – var fire personer, der sendte en skuespiller til fotograferingen. Vi har ikke udlukket dem, men blot sagt: “Ha ha, god joke, men bliv voksne og skriv med eget navn.”

Hvordan bruger journalisterne det?

De efterlyser cases og historier – og de finder historier ved at følge med i det , som læserne skriver eller debatterer.

Pointer:

Det er vigtigt at have en community producer, der er tæt på redaktionen og tæt på communitiet. Jeanette hedder vores community producer – og folk efterspørger hende, hvis hun ikke er online.
At vise brugerne i avisen skaber mere trafik, ikke mindst billeder.
Det er vigtigst at have mere stof fra net til avis end omvendt
Det er et større potentiale i mere journalistik baseret på brugerinputs.
Afstemninger og debat skabes ofte ikke af den konkrete historie, men er knyttet til emnet
Billeder er vigtige
Holdninger er vigtige.

Spørgsmål: Hvornår øges indstrømningen af læsere og nye brugere?

Ikke ved kampagner men når der kører en god debat.

Urban ved digital chef Thomas Egede Kragh

Hans indlæg fokuserer på blogs i sit indlæg. Urban startede ud for et år siden.

Formodningen var, at det som folk går op i er interaktion. Kommunikation er hot

Det gælder for myspace, dating.dk og arto.dk samt shoppingsitet trendsales.dk

Nyhederne er presset af brugerne, fordi de har magten til at planlægge deres medieforbrug, producere det og distribuere det – og så er det mobilt i stigende grad – og folk er kritiske; de diskuterer det i deres netværk.

Jeg tror, at netop grupper på nettet med oplevelser – del af en community – bliver det som vil øges i betydning i fremtiden.

Vi lancerede blogs i d. 7. februar og fik tæsk af erfarne bloggere. “Tynd løsning, dårlig mulighed for at interagere og personaliserfe, uerfarne folk bag etc.”

D.8. februar havde jeg møde med fire af kritikerne; Jacob Bøtter, Pollas, Angermann – og d. 12. februar gik vi i gang med at udvikle et nyt projekt. 8. maj 2006 kom et WordPress-drevet site i luften – og det tog brugerne godt imod.

Der er nu 1.500 bloggere, et indlæg hver 20 minut – kort sagt et levende site.

Ekstra Bladets Ebblog.dk v/ Søren Svendsen, direktør Ekstra Bladet Nye Medier

Avis- og mediemennesker ser nyheder ud fra væsentlighed, aktualitet mv. Men en blogger ville f.x. kunne skrive en blogpost om min oplevelse med en landevejens farende svend, der trak sin hundehvalp i snoren så den knaldede hovedet ind i et skilt, hvorefter han vendte sig om og sagde: “Hvad sker der, din luder?'”.

Det ville aldrig blive til en historie i Ekstra Bladet, men på en blog kunne man skrive om: sociale vilkår, dyremishandling, etc.

Ekstra Bladets Nye Medier – fra 18 personer til 40 på et år. Fokus på mobilt, ip-tv og videodrevne tjenester

På Ekstra Bladet startede vi ud med debat efter d. 11. september 2001 – og det skabte en hadsk tone på debatten. Det var det, som folk diskuterede – og vi røg ind i diverse retssager for at have fjernet indlæg, der var racistiske.
I foråret 2004 lukkede vi debatten og debuterede i foråret 2005 med et hjemmelavet blogsystem til journalistisk brug. Men kun tre journalister gik i gang.

Vi burde have købt et system frem for at udvikle et selv.

Så foråret 2006 købte vi et system fra Vgb.no , der også kører på Aftonposten.se. Vi lancerede Juni 2006 Ebblog.dk. og i efteråret 2006 Læserbladet

Ekstra Bladet ansatte en blogmama, Marianne Vestergaard, der fortæller (og selv har mobilblogget fra arrangementet)

“Jeg holder øje med communitiet, at det fungerer i en god tone – og at der er en, der tager imod nye bloggere. De skriver måske: “nårh, men her er jeg så – hva skal jeg nu skrive her” – og der går jeg ind og er fødselshjælper, giver gode råd.

Efterhånden får andre mere etablerede bloggere øje på personen .” Hey, jeg har en moster, der bor i Skive -” og så kører det.”, fortæller hun.

Læserbladet.dk er en måde at få de gode bloggere frem og synliggjort – og finde frem til de gode historier.

Videre fortæller Søren Svendsen:
“Af journalister som bloggere er der sportsredaktøren Lars Werge, der har blogget fra diverse sportsbegivenheder – og vores stringer i London som skriver om livet i byen. Eller Bo Elkjær der hver dag poster det brev, som han hver dag sender til Statsministeriet med anmodning om et interview med Anders Fogh Rasmussen om Irak-krigen.

På Læserbladet har vi muligheden for at fremhæve og derved belønne bloggerne.

Styrken i blogs har vi set et par tilfælde. Dels en underskriftsindsamling startet af bloggeren NoGoodPunk om at få den berygtede chatkonsulent Rudy Frederiksen i fængsel – og fik 42.000 underskrifter online. En anden er Det Evige Læserbrev, hvor Jacob Larsen diskuterer Ungdomshuset ud fra en kritisk holdning til presset mod Faderhuset.

Begge blogs har fået hundredevis af indlæg, og der søger Marianne Vestergaard at holde debatten på een blog ved at gøre folk opmærksom på det i andre kommentartråde.

En journalistisk vinkel på en bloghistorie er bloggeren Burgers indlæg om, at CopyDan overvejer afgift på usb-nøgler, som folk gemmer musik på. Det blev til en nyhedshistorie på Eb,dk

Vi har ikke mange tusinde besøg på vores blogs eller Læserbladet, men det bevæger sig og deltagerne er glade.

Refleksioner

Det bedste vi har gjort er at vi har ansat een person
Den største fejl, at vi kun har ansat een blogmama
Vi kan ikke bruge det til at sætte brugerne til at skrive direkte på vores site, men som et udvidet netværk og inspirationskilde. Det bliver ikke til et Ohmynews.
Og pengene – vi kan ikke se dem. Det giver ikke mening for os. Vi vil måske bloggerne mulighed for at klikke annoncer på deres blog – og se hvor mange, der vil gøre det.

Kristoffer Gravgaard, redaktionschef på Nyhedsavisens netavisen, avisen.dk

Vi tror på, at det gode ved bloggen er at det er en demokratisering af medierne. Nu kan folk selv skrive deres nyheder og deres tanker. Noget som tidligere var forbeholdt debat-oligarker i morgenaviserne eller formiddagsbladene.

De tanker som vi har gjort os på avisen.dk er, at vi skulle gentænke netavisen, frit for traditioner fra de gamle netaviser. De er jo en form for “udvidet tekst-tv” blot med billeder og video.

En netavis er at den kan være brugerstyret. Læserne kan selv skræddersy og brugertilpasse deres nyheder, som folk ved, at de interesserer sig for. Og på vores site kan vi også sørge for – a la Amazon – at lade sitet præsentere brugerne for nyheder, som de interesserer sig for – ud fra hvad de tidligere har læst (folk der registerer sig og logger på, kan vi følge mht artikellæsning – systemet vælger ud fra en avanceret algoritme)

På blogs kan læserne uddybe og fortælle hvad de synes om verden omkring.

Endelig vil vi bringe journalisterne ud af deres glasklokke piedestal. Den vil vi nedbryde. Alle journalister er også mennesker med en hverdag og holdninger – mennesker, der begår fejl.

Vi har en forside med fire nyheder valgt af redaktionschefen. Dernæst følger nyheder valgt ud fra hvad jeg tidligere har læst.

Jeg kan også oprette min personlige hjemmeside, der er en online rss-læser. Der kan jeg hente nyheder fra andre sites – blogs, nyhedssider og sider, der publicerer via rss.

En anden ting er at brugeraktivere folk.

Der har vi prøvet at overveje, hvordan kan blog og nyhedsuniverset tage hinanden i hånden?

Vi har smedet blog- og nyhedsuniverset sammen ved at lægge en knap under en artikel; “skriv et blogindlæg om artiklen” – gør man det, så vil man også blive synlig i en boks ved siden af rubrikken: “Relaterede blogindlæg”.
Ellers kan folk skrive en artikelkommentar, der også bliver listet i forbindelsen med artiklen – nedenunder.

Med hensyn til debatindlæg; der har vi vide rammer. “Hellere en sag for meget end en for lidt” – og vi har kun slettet eet indlæg fra een, der skrev “at alle jøder misbruger deres børn”.
Er folk over grænsen, så giver vi folk et gult kort.

⁃ Kommentarer på en artikel er også et fact-tjek – så læserne kan påpege hvis vi skriver noget forkert.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.