Joi Ito, webveteran og succesfuld investor i nettjenester som Twitter og Flickr, opfordrer journalister til at tage flere chancer frem for at vælge det sikre.
“Det er risikabelt ikke at riskere noget”, lød det fra investoren i adskillige iværksætterprojekter på nettet, Joi Itu, da han i en masterclass på Fagfestivalen diskuterede innovation med ti deltagere.
Jeg var heldig at havde fået een af de ti pladser til en times yderligere diskussion om, hvad mediebranchen kan lære af softwarebranchen og opensource-bevægelsen, når den skal finde en vej ud af krisen.
Masterclassen fandt sted efter hans foredrag mandag morgen , hvor han opfordrede mediebranchen til lade sig inspirere af den metode, som bliver brugt til at udvikle opensource software på:
Lad være med at bygge Den Store Løsning færdig og så præsentere den for omverden, løs hans råd. Byg i stedet enkeltdelene – der hver løser en specifik opgave – og test de dele færdig én for én i et gennemløb af test, fejlretning og test, indtil hver enkelt del er færdig
Efterhånden bliver de enkelte dele føjet sammen og udgør til sidst en stor løsning. Det er den måde, at megen software bliver udviklet på – især inden for open source-bevægelsen, hvor mennesker over hele kloden gratis arbejder sammen om at kode nye webtjenester.
Den metode er mere fleksibel end søge at bygge det hele færdigt på en gang, fordi der er altid noget, der ikke fungerer, når Den store løsning sættes i drift. Og fejlfindingen – dén tager tid, påpegede Joi Ito.
Små eksperimenter med mulighed for hurtige rettelser kan gøre det nemmere for mediebranchen at navigere i en tid med forretningsmodellerne under pres og hastige forandringer på nettet.
Tag chancer, tag en risiko
I mange organisationer – det gælder både medier og andre typer virksomheder – er det oftest nemmere at få ledelsen med på at investere i velkendte løsninger fremfor at prøve noget af det nye.
Hellere vente på at leverandøren af mediets publiseringssystem til netavisen får udviklet et blogmodul end at tilrette en af de mange gratis opensourceløsninger på nettet. Det er for risikabelt, lyder begrundelsen gerne.
Men det er altså også risikabelt, fremhævede Joi Ito på Fagfestivalen.
Hvis du ikke tager en risiko, en chance af og til, så løber du en risiko for at stivne, gå i stå og ikke kunne følge med alligevel, var hans budskab til de forsamlede journalister og kommunikationsfolk.
Som sagerne står lige nu med en finanskrise oven i den strukturelle krise, som medierne og deres forretningsmodeller er udsat for i disse år, så har medierne og journalisterne heller ikke andet valg.
De er ude på det dybe, mørke vand – og de må tro på, at de finde et lys at navigere efter, som han skriver i et poetisk indlæg på sin blog. Her beretter han om deltagelsen på Fagfestivalen og de tanker, det satte igang – koblet med den efterfølgende nattedykning ved Lynetten.
“I thought about the cold darkness that the media industry and journalism is being plunged into. Maybe turning off the battery powered lights that had lead the way in the past to allow the thousands of tiny, bright, natural and disorganized lights lead the way through the new landscape might be a metaphor for how the successful journalists would navigate the future,”
slutter Joi Ito på sin blog.
(Indlægget er også bragt på min blog på Journalisten.dk “Bøvl & Begejstring“)