“What the web has to say” af Lloyd Shepherd (tidligere BBC og The Guardian)
To billeder – et af Bob Woodward – og et af en gruppe drenge med video-kamera – resultat af en søgning på Flickr, tagget “journalist”
Tidligere skrev Bob W. en historie – jeg læste den og fik en mening – og så var det det.
Nu kan jeg skrive noget, producere noget, publicere noget, der påvirker hans historie !
Nyheder bliver et to-vejs medium.
Yahoo News oprettet i 1996 som en del af den oprindelige Yahoo-portal.
Vores indhold kommer fra professionelle nyhedsorganisationer (=vi betaler for den). Der bliver taget feeds ind fra nyhedsorganisationer.
Vores nyheder bliver organiseret af mennesker, redaktører, producere hvad vi nu kalder det. Der er altså en person, der vælger ud modsat andre nyhedssites, der gør det via matematiske formler.
I USA og i Japan kører vi meget med “Full Coverage” sider – som er redigeret af mennesker. Fokus-sider om fx. Midtvejsvalget i USA.
Det er syndikeret indhold – beskrevet via metadata – altså data, der beskriver data .
Yahoo News giver plads til nye former for journalistik.
fx. Kevin Sites (hot zone) – fotojournalist – som vi har skabt en blog-platform for. det er en form for meget engageret og personlig journalistik om krise journalistik, hvilket er omdiskuteret.
Nogle mener, at det ikke er journalistik – men personlige holdninger.
Kevin Sites inteviewer almindelige mennesker om de konflikter, som de står midt i.
Om der bliver mere af det i Yahoo News – det ved vi ikke. Det bliver stadig diskuteret internt i Yahoo.
Med My Yahoo – kan folk via rss-feeds få deres helt egen nyhedsside. De henter indhold fra forskellige nyhedsorganisationer ind på een side.
Nye udfordringer for økonomiske modeller – fx Techmeme, der lader sine sponsorer blogge.
Men spørgsmålet er i Virtuous triangle (bruger, indholdsleverandør, syndikation)
hvordan skaber man pengene ud af det? Det er det store spørgsmålet alle steder i fx. USA.
Læserne bestemmer udseendet via most emailed stories, most read etc.
Eller de skriver nyhederne via blogs – You Tube eller Oh My News. Og dernæst er der Back Fence (jf. Dan Gillmor) hvor folk skriver om deres lokalområde – og det bliver så redigeret af redaktører og lagt ud på nettet.
Lloyd Shepherd : øget brug af bruger-/citizen journalist historier bliver diskuteret internt. Vi står inde for Yahoo News med vores ry, brand og troværdighed.
Tror dog at sociale medier er det næste, der skal findes en vinkel på. Hvordan lægger vi brugerhistorier på ved siden af Reuters historier: via ratings, diskussioner, vurderinger . Vi arbejder på det.
Føhns: hvorfor mailer folk ikke det , som du kalder hovedhistorier?
Lloyd S: fordi 112 døde i Bagdad er derude – og du regner med, at dine bekendte ved det – og derfor er det ikke det, som folk gider at sende – men de små, pusseløjerlige historier.
Vi vil ikke bruge folksonomi a la bogmærketjenesten del.icio.us
Hvorfor? Fordi vi er nødt til at kunne garantere typen af nyheder på bestemte sider – fx. udland – når vi sælger nyheder der.
Snarere “låste” folksonomier.