Jan Birkemose er tidligere mediechef og driver det rigtigt gode medie Medietrends.dk med et ugentlig nyhedsbrev.
Han har – som resten af nettet – beskæftiget sig en del med OpenAIs chatbot, ChatGPT, der er en af de mest velfungerende chatbots, som er set – selvom den har sine fejl. Microsoft søgemaskinen Bings chatbot, bygget på ChatGPT-tech, kørte som bekendt således ud af et sidespor i en flere timers chat med New York Times journalisten Kevin Roose i sidste uge, hvor botten erklærede ham sin kærlighed. Siden har Microsoft begrænset Bing i at køre lange chats.
Jan Birkemose har imidlertid fokus på – helt fornuftigt – at machine learning/kunstig intelligens er kommet for at blive og kan blive et positivt værktøj (og deri er jeg enig ) og at det kan gå hen og blive en stor, omvæltende udfordring på forretningsmodellen for medierne. Der sker i ugens nyhedsbrev fra i dag : “Vi aner ikke hvad der rammer os”
Jan Birkemoser stiller spørgsmålet: Hvad skal medierne tjene penge på, hvis diverse søgemaskiner eller apps – baseret på kunstig intelligens – kan gå ud og hente informationer ind til brugeren og præsentere dem. Vel at mærke at uden at brugeren ( mig for eksempel) behøver at klikke på et link for at komme ud og læse informationerne på de medier, som har produceret nyhederne og informationerne?
Maskinen giver mig et sammendrag eller resume baseret på læsning af måske tusindvis af nyhedssites – så hvordan får nyhedsmedierne og magasiner gjort opmærksom på, at de leverer selve grundessensen som AI koger sammen til en Maggi-terning af kondenseret information?
Han skriver
Et formildende faktum kunne være, at AI og medierne i princippet indgår i et kredsløb, hvor AI er afhængig af det gode indhold fra medierne og derfor er nødt til at bidrage med et incitament til at medierne fortsætter arbejdet.
Argumentet er validt. Men reelt er de store techselskaber nok lige så ligeglade med publicisme og pluralisme som en elefant er med de småsten, den træder på. Medier er blot en detalje i den kakofoni af anvendelsesmuligheder, AI kommer til at boltre sig i.
Vilde perspektiver – og Medietrends vil fortsætte med at dække området. Skriv dig op til hans nyhedsbrev, der kommer hver torsdag, hvis du interesserer dig for medier og udviklingen dér.
Derudover bør du også abonnere på Lars K. Jensens nyhedsbrev, Digital Ugerevy, der kommer en gang om uge. Disclaimer: Lars er min gode ven, men derfor skriver han – der arbejder med audienceudvikling i Berlingske Media – stadig et nødvendigt overblik over digitale tendenser inden for medier og kommunikation – som fx i Uge 7