Måske er den seneste måling for papiravisernes læsertal udtryk for de strukturelle ændringer på mediemarkedet – både mht til de nye gratisaviser, men også at flere af os henter nyheder og baggrund – kort sagt; informationsbehovet bliver dækket af nettet.
Det beretter Mediawatch i dag.
Min egen papiravis har mistet 19 pct. af læserne fra marts 2006 til marts i år eller 100.000 læsere. Vi er nu nede på 410.000 læsere dagligt. Auch!!!!!
Det er en økonomisk udfordring (af dimensioner) , fordi nettet stadig ikke tjener lige så mange annoncekroner ind som papiraviserne. Og det med abonnement på nettet- den er (heldigvis) død for omnibusaviser som fx Politiken.
Så vi har et problem med pengekassen.
Drop tudekiksene
Det ovenstående kuns skrevet for at pointere, at sådan ligger landet – ikke som oplæg til “tudefjæs” . Jeg er ikke fatalist, men nettet er bedre til at levere nyheder – og nyheder fra et væld af kilder, det være sig medier, blogs, eksperter og meningsdannere.
Og nettet er især godt til deltagermedier – lav din egne medier, få din egen stemme (fx en blog eller en kollaborativ medie som fx. Publicsquarehq) og sammensæt selv dit medieudbud.
Det sociale web er kommet for at blive – og i stedet for at tude over, at papiraviserne mister læsere – ja, så må vi jo udvikle nye måder at forblive relevante på – og samtidig tjene penge.
Mine konkurrenter Nyhedsavisen er længst fremme i deres arbejde med at møde de udfordringer ; læserblogs, Sammensæt din egen feedoversigt og kommenter på artikler.
Desværre er det heller ikke uproblematisk jf. en øjensynlig hård debattone på læserblogsene, der senest har fået en journalist til at indstille muligheden for kommentarer på hendes blog. Sørgeligt – og jeg håber at de finder en løsning på det.
Hvad så med papiraviserne? Måske – som Anni Hornbak Sperling skrev for et par uger siden – er forholdet det, at aviserne vil bestå som varemærker med et begrænset oplag, mens de store læsertal opnås på nettet.
Faldet i avislæsere har jeg ikke et svar på – jeg har måske med 11 år været for lang tid i mediebranchen. Imidlertid tror jeg fortsat (surprise surprise) på behovet for journalistik leveret af medier.
Journalister er herhjemme opdraget med mantraet om “tilstræbt objektive” historier, factchecking og kritiske modspørgsmål samt afbalancering af holdninger i artikler. Vi kan indklages for Pressenævnet, hvis vi overskrider de grænser.
Og så koster det penge at holde øje med magthaverne som fx. Charlotte Aagaard og Jørgen Steen Nielsen , begge Information, og Bo Elkjær, Ekstra Bladet gjorde – og som afslørede regeringens usandheder omkring baggrunden for Danmarks deltagelse i Irakkrigen.
Vi må altså klø på og samtidig være åbne over for hvad der viser sig af nye muligheder for at arbejde journalistisk på nettet. Og det vælter frem – og det er dét, der gør det sjovt at være webjournalist 😀
Pyh – nu trænger jeg snart til Påskeferie 😉
Jeg er glad for at læse en vurdering af avisernes læsernedgang, der for en gang skyld er positiv. Pessimismen ser ellers generelt ud til klart at have nedkæmpet iderigdommen og innovationstrangen.
Det er for mig klart, at når læserne udvikler sig, må aviserne og de store mediehuse følge med.
Tak Isak – ja, jeg skal jo ikke sige om jeg er lalleglad men det er et vilkår – som du skriver -at læserne udvikler sig, og det skal vi da forholde os aktivt til.
Jeg mener også, at det sker – omend det går for langsomt efter min mening. Det er nok fordi jeg er tech- og netfascineret og arbejder med it.
Til gengæld tror jeg på, at medierne nok skal flytte sig mere i retning af læserne.Journalister fx er ikke – som det ynder at blive sagt i blogosfæren – modstandere af at kommunikere og interagere mere med læserne/brugerne eller deltagerne. Det tager bare tid at vænne sig til og der sker ved Gud mange omskiftelser i alle menneskers arbejdsliv – også journalisters liv.
Desuden kan regnedrengene i mediehusenes økonomiafdelinger også godt se hvor brugerne går hen – så de skal nok flytte sig – af økonomiske hensyn.
Jeg er helt enig.
Jeg tror stadig, der vil være behov for journalister, der kan lave de dybdeborende historier og redigere den strøm af “borgerskrevne” historier, der uden tvivl vil komme.
Og de journalister, især dem der laver dybdeborende arbejde, vil blive mange penge værd..!
// Lars