Der kører en udmærket diskussion om links og citatregler på DONA’s mailingliste , som Lars K. Jensen har trukket frem i lyset (derfor start hos ham for historikken ).
Der bliver spurgt til begrebet “illoyale links” – og det fik mig til at skrive følgende indlæg til mailinglisten:
Ja, illoyal linking – hvad er det egentlig? Et link er et link er et link, kunne man fristes til at sige.
Jeg synes, at vi skal passe på med at fokusere på links som den store netslagmark inden for journalistik, fordi links er altså det lim, der binder nettet sammen på samme måde som RSS siden er blevet det for sociale medier og onlinedialog.
Det viser hen til indhold – og det er et spørgsmål om service over for netbrugerne, at nogle samler, indekserer og grupperer links – også når der er tale om links til nyheder. Nogen formår så at binde det op på en forretning – som fx. Google News .
Smart af Google, men det irriterer fx. Danske Dagblades Forening og dermed de store mediehuse “DDF: Google er kun dagbladenes venner, hvis de betaler for indholdet” . Det til trods for at fx. langt de fleste redaktioner selv bruger Google News til at holde øje med …nyheder.
Den henholdende holdning til Google News ligger godt i tråd med al balladen om Newsbooster-sagen ved årtusindets begyndelse. EJour har adskillige artikler om sagen .
Jeg synes imidlertid, at det er en uhensigtsmæssig holdning, fordi de store mediehuse fraskriver sig en bedre service over for deres “kunder” – dvs læserne – til at finde frem til deres nyheder via den pt mest brugte søgemaskine, Google.
Vi slap for flere år siden af med de kontraproduktive gitre , virtuelle hegn , omkring netavisernes main-stream-nyheder, der krævede registrering – ofte endda betaling – for at læse de brede nyheder. Resultatet var bare , at læsertallene styrtdykkede. Det var jo ikke præcis superunikke historier, der gemte sig bag gitrene
Men øjensynlig prøver mediehusene det herhjemme igen mht links og Google . De vil have penge fra Google først, selvom Google viser læsere hen til dem – så jeg fx. kan opdage en artikel hos Jyllands Posten eller Morsø Folkeblad, som jeg – som Politikenlæser – måske ikke var faldet over.
Imens kan jeg se at mediehusenes kolleger i Norge og Sverige har indset værdien af at være partnere med Google.
Det håber jeg også, at udgiverne herhjemme også kommer til at gøre – selvom vi er i en periode, hvor papiroplagene rasler ned, budgetterne skrumper og nye fyringer sikkert kommer rullende . Det løser de bare ikke ved at bekæmpe linkning .
Hvis du synes , at jeg er fuldstændig galt afmarcheret, så skriv det endelig. Jeg er måske for lalleglad optimist – men det er bare så surt altid at være imod !
OPDATERING:
Solana Larsen har på Global Voices skrevet en artikel for at oplyse alverden 😉 om dansk medieverdens langsommelighed og konservatisme. Tak til hende for at brede debatten ud.
Pingback: Medieblogger
Min holdning overrasker jo ikke dig. Jeg synes medierne udviser en ærgerlig mangel på grundlæggende forståelse for, hvad nettet han med deres holdning til links – for mig at se svarer det til, at man gerne vil ringes op, men man vil have hemmeligt nummer 🙂
Generelt synes jeg jo ikke medierne er de hurtigste knallerter på havnen, når det gælder tilstedeværelse på nettet (de er dog klart både borede og hakkede når det gælder om at tage æren – kun en dansk journalist kan i 2008 skrive om Wikipedia som om det er noget helt nyt han selv har opfundet – og jeg grinede altså også en del, da flere aviser for et par måneder siden var ude og sige at årsagen til at private blogs ikke er blevet store i Danmark er, at medierne har “indkapslet trenden” LOL!)
Men egentlig er sagen jo alvorlig nok for medierne. For genopfindelse kræver typisk ydmyghed – at man indrømmer at man er lille (kun hvis man ikke synes man er stor nok, kan man vokse sig større?) og det er tilsyneladende helt umuligt for mediefolk? De forstår ganske enkelt ikke at links er en del af økologien og økonomien på nettet, og at når man linker så anerkender man sin omverden og når andre linker til én så tildeler de én værdi. Der er så meget symbolik i links (generøsitet, viden, mod, omtanke osv.) – at når man ikke forstår links – så svarer det til ikke at forstå alfabetet.
Prisværdigt at DONA orker endnu en runde – og at du stadig forsøger at oversætte – stor respekt for din tålmodighed.
Jeg syntes generelt der er en tendens blandt ‘content providers’ til at overvurdere værdien af ‘content’ og undervurdere værdien af en aggregatorservice. Selvfølgelig har indholdet – i det her tilfælde nyhederne – værdi, men ex. Google News tilføjer netop ekstra værdi til nyheden. Sidst jeg tjekkede min branding-bog var added value et positivt udtryk.
@Trine-Maria Spørger du mig, er det ikke så meget mediefolk som sådan der er konservative – sgu egentlig ikke mere end så mange andre folkeslag inden for formidling. Næh, konservatisme figurerer på mestendels på direktionsgangene og nær chefkontorerne.
Der er selvfølgelig også fremsynede folk , men de bliver desværre ofte bremset af systemfolk i mediehusene og nervøse avisejere, hvis nervøsitet øges i takt med finanskrisen og den kommende annoncekrise, der btw er begyndt at slå igennem , skulle jeg hilse at sige.
Og så er der de her underlige ideer om fx. links, der viser, at de ikke forstår den dybere dynamik i nettet.
Jeg har da også efter mit indlæg fået mails fra ligesidende journalister i den danske medieverden, der oplever divergerende opfattelser internt i mediehusene.
Det er muligt at det stadig er et mindretal af danske mediefolk, der ser sådan på det – men der kommer flere og flere rundt omkring, som vil bruge nettet aktivt, socialt, dele og åbne op – også set fra et medieperspektiv.
Dét hænger jeg nu lidt optimisme på – om ikke for mediernes skyld så i hvert fald for journalistikken og journalisternes skyld.
@Thomas Sandt nok – Google News samler, organiserer og præsenterer indholdet for mig. Og det burde medierne sgu være glade for.
För er i Danmark som missat det senaste halvåret i svensk politisk debatt:
2008 var året då bloggvärlden slog gammelmedia med storm, inte en gång, utan så långt två gånger. Sedan sommarens debatt om massavlyssning och höstens debatt om fildelning, är svenska medier extremt lyhörda för vad som händer i bloggosfären.
Hur kan medierna då få veta vad som är hett bland bloggare? Tack vare allänt tillämpad djuplänkning kan portaler som http://knuff.se fungera, och majoriteten av svenska medier lägger upp automatiska listor med backlinks på varje nyhetsartikel, där man kan följa bloggdebatten. Och det gör de, vilket i sin tur genererar debatt och nya nyheter.
Samma utveckling kommer till Danmark, var så säkra.
Att förbjuda djuplänking är som om dagstidningarna skulle tvinga människor att hyra ett kameraövervakat bås i tidningens lokaler för att få läsa tidningen, för att undvika “illojal utklippning” av artiklar ur papperstidningen.
Välkommen till internet 🙂
Kære Mikael
Tak for din status fra den svenske medieverden, der sandt at sige er noget anderledes end i Danmark – bl.a. med hensyn til blogs. Vi har i Danmark ikke blogs med den gennemslagskraft som Blondinella .
Men det kommer i det små – og flere medier har faktisk trackback – tjenester ( http://Twingly.com eller en dansk tjeneste http://overskrift.dk ) .
Vi har måske brug for sager som fx. fildelingsagen i Sverige eller lignende for at få medierne til at vågne op.
Og din:
er spot on.
Kim, i dit svar til Mikael skriver du at flere danske medier faktisk benytter sig af trackbaks som twingly og overskrift.dk.
Men gør de nu også det?
Mig bekendt er Politiken det eneste danske medie som haranvendt sig af twingly – hvilket de tilsyneladende nu er holdt op med..
Hvad overskrift.dk og blogsynegi angår mener jeg (både som ihærdig nyhedslæser og som blogger) at det ikke på nogen måde kan sammenlignes med twingly – da de danske aviser ikke linker direkte fra deres artikler og da tjenester som Knuff.se og intressant.se er milevidt foran overskrift.dk med at servicere bloggere og læsere.
Tidligere troede jeg ligesom Mikael, at udviklingen også kommer til Danmark (En indsigt jeg nok havde forventet at de større danske medier ville få, om ikke andet så efter erfaringerne fra såvel Sverige som USA – men i stedet for at tage ved lære er de snarere begyndt at lukke sig endnu mere om sig selv) . Så nu tror jeg at udviklingen herhjemme kommer til at gå udenom de nuværende store danske medier og at vi vil se nye medier dukke op som paddehatte. Medier som har forstået hvordan nettet fungerer og hvordan nettet kan arbejde til deres fordel.
For mit eget vedkommende er tiden som jeg tilbringer med at læse danske medier nu nedbragt markant – til fordel for de svenske medier – hvor jeg har mulighed for at klikke mig direkte videre til uddybninger og debatter om de enkelte artikler.
Som blogger vil jeg jo også gerne servicere mine læsere med relevante artikler, kildehenvisninger, og pågående debatter andet steds hvorfor jeg også af den grund til enhver tid vil vælge at linke til et medie som anvendte sig af trackback systemer – frem for at sende dem videre til blindgyde.
Så, for lige at vende tilbage til spørgsmålet
Hvilke danske medier anvender twingly? Og findes der overhoved nogen danske medier som nu linker direkte videre til bloggerne – fra artiklerne?
@Harning : Politiken.dk har ikke lagt Twingly fra sig men blot opgraderet vores CMS-system – hvilket har givet problemer bl.a. med Twingly.
Jeg tror, at Politiken.dk er de eneste, der bruger Twingly i Danmark.
Om danske medier bruger Blogsynergi på den rette måde, ja, det er selvfølgelig et spørgsmål, som enten Stefan fra Overskrift.dk/ Blogsynergi eller medier må svare på.
Jeg kan bare konstatere, at vi heller ikke selv på Politiken.dk redaktionelt har været gode nok til at bruge Twingly og trackback til fx. opsamling i artikler. Men vi har nu ikke opgivet det.
Om mindre medier kan rykke inden om og overhale de store medier; det må tiden vise – det er svært at tjene penge på netjournalistik pt herhjemme – men jeg vil selvfølgelig ikke afvise. Ja, det kunne da være fedt med nye, seriøse web-only medier for at ruske op i mediebilledet.
Men er der gode eksempler på det sidste i Sverige , som du følger tæt ?
Da alle de større aviser i Sverige har div trackback systemer – tror jeg ikke at det er der vi kommer til at se nye medier dukke op – et “oprør” synes ikke nødvendigt derover- og jeg finder det derfor mere sandsynligt at det er på det hjemlige marked sådanne nye medier vil dukke op i protest mod den nuværende lukkede netpolitik.
(og uden at kunne sige det med sikkerhed så mener jeg mig at have læst et sted at mindre, allerede etablerede medier (som DAGEN) har fået et ordentligt skub opad efter at de begyndte med trackbacking – og den slags kunne jeg da også godt forestille mig ville ske i DK)
ps. Og godt I ikke helt haropgivet. 🙂