Den 14. november 2007 skrev jeg begejstret – som mange andre – at Wsj.com, Wall Street Journals onlinedel ville blive åben og gratis ud fra den fornuftige antagelse (nu håber jeg at ledelsen på min arbejdsplads Politiken læser med 😉 ) at adgang til det gamle guld af tidligere avisartikler vil øge relevansen og brugen af et medie.
Men sådan kommer det ikke til at gå på WSJ.com 🙁 .
Rupert Murdoch har lagt ideen på is pga nedgang i annonceindtægterne. Derfor bliver den betalte adgang til arkiverne opretholdt – og prisen faktisk øget, uden at det står klart med hvor mange procent. (Set hos Mediawatch – og se mere hos Google News).
Herhjemme kom Informations Nikolai Thyssen (kendt bl.a.fra Radarbloggen sammen med Føhns) forleden med den udmærkede forudsigelse, at om 5 år er de fleste avisarkiver åbne. Pt har man hos Information adgang til de seneste 10 års indlæg , mens man hos
Ingeniøren (min gamle arbejdsplads ) har adgang til artikler tilbage til midtfirserne.
Han siger – og jeg er helt enig !! – at der ikke er megen forretning i at gemme sine artikler væk. Nej, lad dem dog blive søgbare for Google og andre, så folk falder over guldet når de søger frem for at skulle betale 12 kr. til Infomedia for at få lov til at se dem.
Det er den lange hale, der træder i aktion, hvor digitalt indhold får længere levetid i en digital verden.
Det kan godt være at en artikel eller et musiknummer ikke på publiseringstidspunktet hitter – men ved at lade den være søg-og læsbar kommer den over en periode på fx. 10 år læst /lyttet til adskillige gange mere, end hvis den kun var tilgængelig i een dag i en papiravis eller på en CD-skive.
Og så lige en ting: hør, jeg blev lidt overrasket da jeg i Mediawatchartiklen ser, at Blogsynergi kun er “et pilotprojekt” i tre måneder. Jeg troede, at det var kommet for at blive.
Jeg håber bestemt at samarbejdet med Overskrift er kommet for at blive. Men da det jo er nyt i hvert fald herhjemme, ved vi endnu ikke hvad det kaster af sig. Så det kigger vi på om tre måneder – og håber på det bedste!
Det lyder godt, Nikolai 😀
Jeg håber skam også det bedste – både for jer, EB – og selvfølgelig Politiken, når vi lancerer vores tjeneste.
Det er spændende at se om det kommer til at give en tættere interaktion mellem blogs og medier i vores danske kontekst.
Kim, du bliver du snart nødt til at fortælle, hvad I har i posen på Politiken 😉
// Lars