“Den perfekte Storm – læg kursen for virksomhedens strategi i de sociale medier” af Peter Svarre. Udkommer d. 26. januar på Gyldendal Business. Pris: 300 kr. med moms.
Dette er bogen, du stikker dine overordnede og kolleger, der skal have et realistisk indblik i, hvordan organisationer og virksomheder skal agere i forhold til interaktion og samtale via de sociale medier.
Her er det så lige på sin plads med en disclaimer: Jeg kender Peter Svarre godt efter nogle år sammen i DONAs bestyrelse – og har fået bogen til anmeldelse. Men som det vil fremgå af det efterfølgende, finder jeg den velegnet til anbefaling, fordi den er afbalanceret, ukrukket og præcis i sine beskrivelser og anbefalinger.
Peter Svarre har nemlig formået at skrive en bog, der ikke indeholder konsulent-buzzwords med hallelujaprisning af, hvad sociale medier kan gøre for dig og din virksomhed.
Han har i stedet begået en bog, der beskriver, hvad der er vilkårene for virksomhederne i den digitale , netværksforbundne virkelighed.
One Size doesn’t fit all
Her opstår den perfekte storm som følge af “brugerskabelse” ( med computer og digitale værktøjer kan du selv skabe og kommentere ) og “digitalisering”, der vælter ind over flere og flere brancher og markeder.
Det skaber så gennemgribende forandringer med hensyn til produktion, distribution og forretningsmodeller – en perfekt storm – at virksomhederne er nødt til at re-tænke sig selv for at overleve.
Forfatteren gennemgår forskellige brancher for at illustrere, hvad den perfekte storm betyder – eller ikke betyder – for den givne branche. Det sker logisk og pædagoisk – i et sprog, der er renset for den specikke web- og onlineterminologi, der kan virke fremmedgørende på personer uden for kommunikations-cirklerne.
Men hele vejen igennem sørger Peter Svarre for at pointere, at der ikke findes en “One Size Fits All” på det felt. Det kommer an på din virksomhed, dit produkt og dets marked – og det kommer an på dig.
Din virksomhed ikke bare skal have en Twitterprofil, en Facebookside eller en YouTube-kanal no matter what.
Det kommer an på mange forhold: hvilket marked virksomheden opererer i, hvilken type produkt du sælger – og især; hvordan er kulturen i din virksomhed, har direktionen taget ejerskab til sociale medier eller overlader man det bare til den kvikke studentermedhjælp etc.
Konkret og handlingsanvisende
En af bogens styrker er, at hans analyse og tanker bliver underbygget af konkrete cases – beskrevet grundigt og med gode referencer.
En yderligere fordel er, at bogen er handlingsanvisende. Peter Svarre har udviklet en konkret model, som du kan bruge til at finde ud af, hvordan din virksomhed navigerer i den perfekte storm og udvikler en strategi for det.
Det er en række spørgsmål, som du kan stille dig selv og din organisation – og strategimodellen i skabelonform kan downloades på det tilhørende site Den perfektestorm.dk.
De sidste kapitler i bogen gennemgår nøje hans strategi-udviklingsmodel – hele tiden med en konkret case, nemlig forfatterens arbejde for IT Universitetet med at give et bud på, hvordan institutionen er placeret i Den perfekte Storm, og hvad ledelsen kan gøre for at bringe ITU videre.
Skrevet i åbenhed
En af grundene til at bogen er så dejlig konkret og fri for “social-media halleluja” er, at den er blevet til i tæt sammenspil med hans netværk.
Peter Svarre har lige fra synopsis og gennem de enkelte kapitler til det endelige værk fremlagt det hele til kommentarer og kritik i en lukket Facebookgruppe med 150 deltagere – og de mest aktive deltagere bliver velfortjent takket i forordet. Det er bl.a. gode venner og bekendte som Karin Høgh, Trine-Maria Kristensen og Dan Larsen samt Solana Larsen – men også en lang række andre.
De har idé for idé – afsnit for afsnit – give tilbagemeldinger på Peter Svarres skriverier og bidraget med viden, f.eks. cases.
Men helt i den ånd, som gennemsyrer bogen – nemlig Åbn Op – så fortsætter samtalen om, hvordan organisationer og virksomheder skal agere i den digitale virkelighed
Hvert kapitel i bogen er således forsynet med invitation til at kommentere og diskutere emnerne på forskellige digitale platforme – uden moderation fra hans side.
Et godt træk som jeg håber giver det ønskede resultat – nemlig fortsat samtale og idéudvikling.
Så han har taget sin egen medicin – og jeg håber, at bogen kan føre til, at flere organisationer og virksomheder bliver modne og realistiske – og mere modige – i deres ageren i vores netværkssamfund.
Og det er altså dejligt at se en bog om sociale medier, der nøgternt beskriver, hvad vi kan gøre og bør gøre for at surfe med på bølgen – og få udbytte af digitaliseringen og brugernes øgede adgang til at bidrage med skabelse af indhold og produkter.
Tidligere har jeg langet ud efter social media-eksperter, der ikke selv tager deres medicin og ved, hvad de taler om.
Det gør Peter Svarre – og det demonstrerer han tydeligt i bogen.
Det lyder sgu meget godt 🙂
Jeg synes bare hurtigt der er blevet spyttet en masse literatur ud om netop dette emne og der findes hundredevis af artikler og guides online, men næppe nogen der går ligeså meget i dybden med de enkelte brancher som denne bog, lyder det til. Den ryger på ønskesedlen 🙂
Jeg har i hvert fald læst *mange* bøger med gode råd til virksomheder o.a. hvor social media ukritisk bliver præsenteret om et “quick-fix” til bedre omtale, mere salg og mere dynamisk organisation.
Sådan er det ikke – og det glæder mig, at Peter Svarre ikke falder i den grøft.
Arbejde med social media er fast arbejde – over en lang periode – for at lykkes.
I min optik vil jeg mene, at det er sjældent man møder en bog, der er så langt fra bogens titel og undertitel som denne.
Den Perfekte storm
Læg kursen for virksomhedens strategi i de sociale medier
Lige præcis det giver bogen jo ingen som helst svar på. Bevares, han skriver godt og ved usandsynligt meget om sine emner, men det hjælper altså ikke på, at eksempelvis jeg sidder tilbage med en følelse af bondefangeri.
Eksempelvis siger han:
“Men en strategi for den perfekte storm er ikke en medieplan eller en handlingsplan for en bestemt teknologisk platform”.
Jamen, er det ikke lige præcis det modsatte af, hvad forsiden og bagsiden påstår: Læg kursen for virksomhedens strategi i de sociale medier.
Det vil jeg påstå er bondefangeri at sælge en bog med den titel!
Først – beklager at jeg ikke så din kommentar hurtigere. Skal lige have tjekket min mailnotifikations-indstillinger.
Jeg er så bare ikke enig, Michael. Jeg synes, at Peter Svarre udmærket skitserer, hvordan en virksomhed kan gribe det an med at få hold på, hvad de skal gøre – bl.a. med sit eget eksempel ift ITU.
Det er ikke en tung teoretisk bog, men skrevet på en måde så den travle direktør og leder hurtigt kan få et overblik over problemstillingen og så sætte noget i gang. Og kan man få sin chef til at fatte han pointer – og agere på dem, jamen, så er meget da vundet, vil jeg sige.