“Citizen journalism via blogs? Hvorfor i alverden skulle folk egentlig få sig en blog hos et medie og skrive der ? Der er jo masser af gratis tjenester rundt omkring hvis det handler om at slippe for besvær med opdateringer, hosting and stuff?”
Det spørgsmål har jeg hørt nogle gange – og svaret er: Opmærksomhed, simpelthen.
Selvom et rss-feed tilmeldt Overskrift.dk, blogbot eller feedster sender en tekst ud i verden, vægter det tungere hos mange læsere (tror jeg ) at få det ud på et medie. Artiklen, fotoserien, podcasten bliver bemærket af flere – og man er omfattet lidt af avisens “troværdighed”, “image” etc.
Vi blogger jo fordi vi ønsker andre skal læse os – og kommentere. Vi har noget at deltage med i en samtale – og vi ønsker så mange at snakke med som muligt. Fair and square.
Det er en hovedårsag til successen for Ohmynews – og en god start for Nordjyskes DitCentrum, der jo kombinerer det med citater i den skrevne udgave.
Og jeg har selv prøvet det på Læserbladet – Ekstra Bladets delvist læserdrevne site, hvor en journalist udvælger og skriver introer til sjov, spændende og interessante blogposts i bloguniverset Ebblog.
Min for-sjov-blog fik på sin 2. blogpost pludselig 600 læsere, fordi historien var fremhævet på forsiden af Læserbladet.
Det får bidragsydere til at ranke rygge og gå i gang med at spekulere over den næste blogpost.
Vi kan jo alle sammen godt lide at blive bemærket og rost.
Enig..
Men hvorfor kun linke til folk der blogger på en speciel tjeneste – hvorfor ikke distribuere opmærksomheden?