Trine-Maria og Thomas Mygdal er virkelig ved at få sus under vingerne med det andet site – ideudviklingssite – for en kommune.
De har just lanceret idemarken.dk i luften for Hedensted Kommune:
Idémarken er et sted, hvor borgerne i kommunen kan komme med gode ideer til Hedensted Kommunes erhvervs- og turismepolitik – og hvor ideerne kan diskuteres, kommenteres og hvor deltagerne kan hjælpe ideerne på vej, ved at foreslå mennesker, som de synes skal involveres for at få ideerne til at vokse.
hovedetpaabloggen.dk » Blog Archive » Hurra – brugerinvolvering er blevet moderne!
For nogle måneder siden lancerede de et lignende social site for Skanderborg Kommune – og i de næste dage følger der yderligere to sites af samme karakter (hvor afslører TM senere).
Det ser ud som om at Social Square har fundet en ny solid platform ved siden af kompetencen med blogs til virksomheder og organisationer .
Trine-Maria har ladet sig inspirere af Dells brugersite Ideastorm som hun bloggede om i februar.
Dog er TM ikke mere jubeloptimist end at hun understreger (og det har hun helt sikkert gjort over for kunderne) at åbenhed ikke er gjort med et site.
Den virkelige forandringsproces skal ske i hovederne på de mennesker i kommunen, der skal gøre nytte af det her.
Det er lige som med blogs; det er ikke nok at skrive på en blog – man skal også gå ind i dialogen med læserne og give noget af sig selv. Dét er den svære del af kunsten.
Men – et stort cadeau til Trine-Maria & Co – og en opfordring: Ring til Roskilde Kommune – de har et spændende nyt it-projekt under udvikling.
Et rum til ideudveksling vil være prima 😀 (disclaimer: jeg er borger i Roskilde)
Tak for roserne Kim – og jeg vil da klart ringe til Roskilde Kommune så snart jeg får en lomme luft til det.
Og site nummer 2 – som er til Københavns Kommune er et lidt mere niche-agtigt projekt som blev lanceret i eftermiddag. Det hedder http://www.borgerinddragelse.dk og meningen er, at hvis man arbejder i en kommune, med borgerinddragelse, så kan man på sitet dels finde værktøjer (ca. 30 forskellige) til at inddrage borgere – og derudover kan man dele sine egne projekter (altså hvor man har arbejdet med at inddrage borgere – hvad enten det har været på nettet eller via borgermøder eller andet). Man kan stille spørgsmål og komme med tips og forslag til andres projekter. Så målet er både en værktøjskasse et sted, hvor man kan dele viden om, hvad der virker og hvad der ikke virker når borgerne skal inddrages. Og det er vi jo også ret stolte af at have bygget 🙂
Og når du siger vi har fundet en niche er det nok rigtigt – og planen er naturligvis også at indsamle erfaringerne og at blive bedre og bedre til at bygge siderne, så de inviterer til involvering. Heldigvis er det gået rigtig godt i Skanderborg med idéoffensiven og det har vi allerede lært en masse af.