Amy Gahran – amerikansk blogger og dreven udi borgerjournalistik – fortæller på Poynters gruppeblog E-Media Tidbits om den nylige proklamation fra Backfence.com – et community-site ved San Francisco – om at det lukker. Backfence har i USA været set som et vægtigt eksperiment – bl.a. fordi det fik 3 millioner dollars i venturekapital i 2005 til at udvikle sig for.

Jeg hørte første gang om det, da Dan Gillmor – forfatteren til We the Media bogen om græsrodsjournalistik- solgte sit community Bayosphere.com til Backfence. Begge communities grundtanke var, at her skulle græsrodsjournalister eller borgere om man vil skrive historier om hvad der skete i deres område – områder for små til at tiltrække de store mediers opmærksomhed.

Men det gik desværre ikke – og Amy gør sig nogle tanker om hvorfor:

  • Det startede i for stor skala med at ville launche et communitysite, der skulle blive den primære nyhedskilde for hyperlokalt indhold – uden først at have opbygget et godt ry og troværdighed i området.
  • Mangel på fokus : det er ikke nok at sige : “Her er et sted at mødes” og så forvente, at folk bare skriver derudad. Folk skal hjælpes lidt i gang – der skal være nogen, der kan hjælpe dem – ikke skrive historien for dem, men give gode råd og støtte i starten. Amy mener, at Backfence skulle fokuseret på enkelte niche-historier i nogle områder og så have satset alt på at “sidde på de historier” dvs være førende med nyt omkring de bestemte sager. Dermed kunne Backfence have bevist sin nødvendighed
  • Pengeproblem: Amy er lunken ved at starte med så mange penge i ryggen og tro, at så er den Hellige Grav velforvaret. Især hvis det er venturekapitalister , som arbejder med målsætning om højt afkast på investeringer. Hendes erfaring er, at det tager to – tre år at få et community op og køre – for at kunne hvile i sig selv. Og der taler vi små projekter, tilføjer hun.

Ja, det var jo dårlige tidender fra Vest. Men man skal lære af fejlslagne projekter – ikke forkaste hele ideen bag. Og Amy peger på Villagesoup.com – som jeg taggede den anden dag på min del.icio.us-konto – der øjensynlig har fat i en anden model, nemlig en andelstanke for borgermedier. Det er beskrevet i nok en artikel fra E-Media Tidbits,

Der er stadig meget rum for borgerjournalistik – i Danmark foreksempel – hvor vi endnu ikke har set det i større skala. Vi har Flix.dk men jeg savner flere græsrodsinitiativer herhjemme. Vi har brug for det – både til at få aktiveret lokalsamfundene og fundet de historier, som store medier – som min eget – ikke får dækket, men også for at udfordre journalistikkens grænser og bide de etablerede medier i halen.

Imidlertid kan medier – hvis de vil – også gøre meget. Se blot Rob Curley’s foredrag på ITU for nogle uger siden med talrige eksempler på nær nyhedsdækning.

Han og hans team på Washingtonpost.com barsler jo på mandag med LoudounExtra.com – et meget avanceret og finmasket site for local nyhedsdækning  og almen grundig indføring i Loudoun med knap 300.000 indbygger.

Læg lige en reminder i din kalender til på mandag, fordi der er noget at hente for alle med interesse for communities og nyhedsdækning for medier.

Imens må vi vente på at nogen herhjemme gør forsøget med at stable nok et borgerjournalistisk forsøg på benene.

Det ku dælme være sjovt, ikk 😉

One Comment

  1. Pingback: Washingonpost.com sparker bagdel på hyperlokale medie at Mediehack

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.