Først et tillykke til Urban med at deres blogunivers, Urbanblog, nu har rundet de 5.000 brugere, som de skriver i et nyligt udsendt nyhedsbrev til deres bloggere.

I skrivende stund er der 5.027 bloggere på gratisavisens blogunivers, der i øvrigt kører WordPress ( sæføli ; -) )

De har øjensynlig skabt et frodigt univers med blogs, hvoraf nogle bliver præsentereret i den trykte avis. Desuden bringer avisen anbefalinger fra bloggerne.

Urbanblog er det ene af de store landsdækkende blades bloguniverser. Det andet er Nationen på Ekstra Bladet. Derudover er der Avisen.dk’s blogunivers – tidligere Nyhedsavisen – og ellers glider det mere over i regionale bloguniverser, DitCentrum hos Nordjyske, Xtrablog hos Fyens Stiftidende og JydskeVestkystens Minblok.dk. Endelig er der selvfølgelig TV2-blog

Den opmærksomme læser af nærværende blog vil så sige:

Yo Kim, var det ikke det, du skulle gøre på Politiken.dk, da du blev ansat for 2 år siden ?

Jo, det var det , men det bliver der ikke noget af – i hvert fald ikke i den form, som de andre gør det.

Jeg synes, at erfaringen er, at det fungerer bedst på nichemedier – fx. Ingeniøren og Computerworld – samt lokale medier, mens – sorry Nationen og Avisen.dk – at det fungerer knap så godt – hvad angår kvalitet på større landsdækkende medier.

Skulle vi gå i gang nu, ville det være svært at pege på årsagen til at folk skulle rykke en blog over til os. Hvor skulle vi diffentiere os fra de mange tilbud, der er – Blogger, WordPress.com + de ovenfor nævnte ved at åbne op for alle til at oprette en blog?

Vi kan hive folk ind via Twingly.com – vi kan spørge ud, hvis vi vil, til “blogosfæren” om svar på konkrete spørgsmål – eller vi kan gå ud og spørge folk, om de vil oprette en blog hos os og blogge om et konkret emne.

Dvs en adgang til vores blogunivers, hvor vi redaktionelt udvælger folk. Vi gør det ikke i stor stil, men har fx. den vej rundt fundet danskere i USA, der blogger på bloggen af samme navn op til valget i USA .

Som blogsituationen er i DK nu, tror jeg ikke, at det vil være merværdi i det for Politiken.dk at åbne et blogunivers for alle og enhver.

Det kan sgu godt være, at Thomas Mygdalhar ret i, at medierne – udelukkende – skal koble sig på samtalen ude i blogosfæren frem for at ville have folk til at oprette blogs på egne medieplatforme. Dog mener jeg ikke, at det er en kriminel tanke fra mediernes side ;-´) – især ikke hvis brugerne bliver til deltagere og deres skriverier bliver brugt seriøst af medierne.

Imidlertid skal den tænkes anderledes , hvis den skulle introduceres nu.

Jeg tror dog at vi på Politkien bør holde os til at fokusere på et redaktionelt blogunivers.

‘Det er muligt, at jeg overser en model brugt andetsteds på nettet . Hvis I kender den, må I gerne dumpe et link i kommentartråden.

5 Comments

  1. Hej Kim

    Du efterlyser kommentarer på modeller… men det kan jeg ikke rigtigt hjælpe med. Mit ærinde eller ide er et andet: Jeg mener at ‘jeres’ twingly-løsning er ret stærk – forstået udfra et kombineret ressource-forbrug og åbenheds-ønske.

    Nu prøver jeg lige at skitsere et tænkt behov: Sådan som jeg ser det kan eksempelvis en kommune eller en anden offentlig myndighed tænke: “Vi vil (skal…) dialogen og vil gerne snakke med vores borgere/brugere og alle interessenter – men vi kan (tør?) ikke oprette blogs og dermed åbne op for anonyme kommentarer og slet ikke oprette eget åbent multi-blog-univers til alle borgere i x-købing: For tænk hvad det i værste tilfælde kan betyde af kommentarer, der ikke holder niveau’et eller mudderkastninger og fællesdans om den laveste fællesnævner. Gisp. Så vil vi hellere være på den sikre side og bruge it-pengene på et nyt forsidedesign. Så bliver blogs en anden god gang.”

    Det var en lang tanke. Nu kommer ideen:

    Med twingly – åbner man netop op for dialogen, men på brugernes eget domæne. Kommentarer er bogstaveligt talt et klik væk – men de er der (og det er vigtigt), og det uden at der skal modereres, godkendes og lues ud (dvs. ansættes en community-redaktør – for han er dyr). På den måde mener jeg at en twingly-løsning egentlig er en rigtigt godt værktøj – ikke bare til politiken som et klassisk medie-hus, men OGSÅ til alle der gerne vil åbne op for dialog – uden at der er ønske eller ressourcer om selv at lægge serverplads til.

    Er der noget jeg overser – eller kan det være en farbar vej?

    vh Lasse

  2. Hej Lasse

    Der er helt klart nogle muligheder i Twingly.com , hvor vi kan tydeliggøre dialogen eller rettere formidle dialogen vha Twingly.com .

    Vi gør det allerede, men skal være meget til at samle op på den dialog / de kommentarer, der er allerede.

    Men igen er det jo lænket til een tjeneste – Twingly,com – men hvad så med Technorati og Overskrift.dk eller Google Blog Search?

    Er det ikke for snævert tænkt kun at bruge Twingly.com? Det synes jeg selv nogle gange.

    Vi ville nok koble os bedre på samtale i blogosfæren hvis vi benyttede flere tjenester på een gang.

    Og det hanndler om at komme bredt ud, synes jeg.

  3. Los Angeles Times har taget temmelig usædvanlige initiativer for en stor avis. Det er værd at følge: L. A. Times inddrager byens bloggere.

    Det svenske Newsmill er en nyhedsdrevet social mediekanal og et meget spøndende koncept:Avisen.dk skal gøre som Newsmill.

  4. Pingback: Medieblogger

  5. Kære Søren

    Beklager at der liiige gik et døgn før din kommentar blev godkendt (jeg ved ikke hvorfor du røg i Akismet ?!? ) :

    Tak for at henlede opmærksomheden på LA Times og minde mig om Newsmill. Jeg vil dykke ned i det – men allerede nu bemærke: det er sådanne ting, der giver mig optimisme med fremtiden som mediemenneske.

    Medievirkeligheden nu er kun sort, såfremt man fejlagtigt tror, at aviser på papir er lig kvalitet.

    Når jeg surfer rundt og ser hvad der sker – og befinder med mig gode medievenner som eksperimenterer og udvikler nye måder at være formidler på – så bliver jeg høj.

    Jeg vil se på det , Søren , og så vender jeg tilbage 😀

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.