Hvis du vil prøve en ny og hurtig browser, der automatisk blokerer alle reklamesporinger af dig, så er Brave måske værd at overveje. Den er hurtig, brugervenlig og prøver også at introducere en ny betalingsmodel til indholdsproducenter, som kompensation for de blokerede reklamer.
Brave browseren er skabt af Brendan Eich, en webveteran der bl.a. har været med til at stifte Mozilla Foundation – det uafhængige firma, der mest er kendt for at have skabt browseren Firefox , som også er berømt for sine indbyggede blokeringer af al sporing. Desuden har han også skabt kodesproget JavaScript.
Brave har blot lidt over et par år på bagen og kom først for alvor på banen i løbet af 2016 i søgelyset, da browserens første udgave blev frigivet. Dog er det stadig en browser i udvikling.
For at berolige alle skal det lige nævnes, at den er udviklet til alle de store platforme: Windows, Mac OS, Linux – og mobilt til iOS og Android .
Brave slår sig selv meget op på, at det er en hurtig browser – i opstart og brug. Og det er rigtigt. Den starter hurtigt – og den henter siderne hurtigt ind.
Det skyldes især browserens andet slagnummer: at den automatisk er sat til at blokere alle programstumper på diverse hjemmesider, der ønsker at følge brugeren og sende data til bl.a. diverse annonceplatforme eller store sociale platforme – eksempelvis Facebook, som lader annoncører placere små kodestumper – pixels – i din browser. Disse pixels kan så fortælle annoncøren – og Facebook – hvor en bruger surfede hen efter at have set en annonce på Facebook eller besøgte en hjemmeside, der var koblet til Facebook.
Long story short: mange banner-reklamer, tracking-koder og pixels på en side gør den langsommere at loade og når de bliver blokeret, så loader siden hurtigere i din browser. Simpelt nok.
Ser man på denne side – tager det fx 2,14 sek under at loade siden jf Brave
Smuter jeg så hen på Ekstra Bladets hjemmeside, så tager det 6,93 sekunder at loade siden i Brave:
Fin service til brugeren om hastigheden.
Brave fortæller også, hvilke slags forespørgsler den pågældende side har til dig som besøgende – og hvad Brave så har blokeret. Du skal bare klikke på løve-ikonet og informationerne om privatlivs-skjoldet – Shield – kan ses:
Heldigvis for Privatliv.nu’s ‘Walk the Talk’ så er der ingen reklamer eller andre trackere, der følger . Som det ses, benytter browseren sig default af HTTPS Evervywhere – der kompenserer for, at nogle sites – sadly også Privatliv – ikke har en fuld krypteret forbindelse ( jeg arbejder på at få det sat op med min hosting-udbyder.
Ser vi på Ekstrabladet.dk og klikker på Shield – d.v.s. løve-logoet – popper dette billede frem:
Der bliver så blokeret ti reklamer og diverse trackere – og udover at du slipper for at blive forfulgt af reklamer for sko, som du måske har søgt på via Google, så indlæses siden også hurtigere.
Giv penge til indholdsleverandører
Lige her er det så, at de reklamebårne onlinemedier hæver en finger – og siger: “Hey hov – hvis I blokerer for vores annoncørers reklame, hvordan skal vi så tjene penge?” . Det er klart det store problem for medier i disse år. Det løser Brave ikke, men de anviser en sympatisk vej.
Du kan i deres præferencer vælge Brave Payments – og så sætte et fast beløb af om måneden, som du betaler til Brave, som de så kan sende videre til de indholdsleverandører, som du surfer forbi. Selv beholder Brave så 15 pct. af beløbet – men de resterende procent går videre.
De angiver partnere som kan håndtere betalingerne sikkert og troværdigt – og hvis du klikker Brave Payments til, får du mulighed for at vælge, hvor meget du vil give per måned.
En sympatisk tanke men indrømmet – der er lang vej, før at de kan indbringe lidt af de udgifter, som medierne går glip af , når de viser reklamer til os.
På den anden side: det er en metode a la den hollandske mediepubliserings-platform for aviser og magasiner, Blendle, hvor brugeren betaler for læsning af de enkelte artikler. Jeg har skrevet om det på Kommunikationsforum for et par år siden.
Brugervenlig tilpasning
Det tjener Brave til ære, at den er simpel at tage i brug – og det er nemt at tilpasse den dine behov – bl.a. i forhold til, hvordan browseren skal håndtere diverse sporinger, visninger mv.
En af de første forhold, som jeg altid ændrer, er valg af søgemaskine. Nu er jeg fan af søgemaskinen “Startpage” ( Læs bl.a. min nye Guide: Brug søgemaskiner der ikke sporer dine søgninger ) , så den vil jeg jo gerne have som søgemaskinen i Brave.
Heldigvis er det nemt at ændre – og Brave har gjort arbejdet for mig og lagt Startpage ind i oversigten over søgemaskiner :
Det er fremragende service – også fordi den viser en hel masse andre søgemaskiner, så brugeren måske kan prøve noget nyt – i stedet for altid at vælge Google .
I forhold til sikkerhedsindstillingerne kan du personalisere browseren som du ønsker:
Hvad skal browseren blokere, når du besøger et site
Hvilke særlige hensyn i forhold til visning af indhold og få tilføjelser skal browseren tage:
Mobil-apps er der selvfølgelig også
Vi bruger mere tid på nettet via Smartphones end via laptops og desktop-computere. Af samme grund det for en ny browser vigtigt, at den har en velfungerende app til mobilerne.
Og det har Brave. Som skrevet oven for er der både Brave til iOS og Android – ikke til Windows, som er en forsvindende lille platform efterhånden. Det er ganske velfungerende – både til iOS og Android . Hurtig og overskuelig – og stadig med mulighed for at tilpasse, som du lyster. Lige som med Firefox og Chrome kan du også oprette en konto og sikre, at der bliver synkroniseret mellem de forskellige enheder – hvad enten det er på mobil eller desktop. Dejligt hvis du lige vil have dine favorit-bogmærker med eller senest åbnede faner.
Konklusion
Som det sikkert fremgår ovenfor , er jeg positiv over for Brave. Den leverer det, som den lover : hurtig browsing – og blokering af snushane-software. Derudover har den de features med bogmærker, historik mv. , som du er vant til fra andre browsere.
Det ukendte element er det med Brave Payments. Desuden savner jeg den skattede og af mig meget brugte mulighed i Firefox – og Chrome – til at downloade tilføjelsesprogrammer – add-ons – som kan udvide browserens funktioner. Det er fx tilføje et site til eksempelvis en linksamlingstjeneste som Pinboard eller aktivere muligheden for at tage et skærmbillede af browseren.
Det medfører selvfølgelig en risiko for browserens sikkerhedsprofil – du downloader en tilføjelse fra et firma, der er sløsede med sikkerhed.
Alligevel er adgangen til alle mulige tilføjelsesprogrammer noget af det, som jeg sætter mest pris på ved Firefox: Jeg kan personalisere browseren.
Men overordnet set: Brave er bestemt et kig værd.
hejsa
jeg prøvede her den anden dag at slå cookies helt fra.
Resultatet blev at jeg slet ikke kunne logge ind på facebook ?
må man det ??
hilsen niels
Hejsa Niels
Det må man godt, fordi Brave blokerer alle cookies. Det er imidlertid muligt at fortælle browseren, at den lige præcis skal godkende Facebook-cookies – i forhold til login.
Tak for din kommentar og beklager meget lang svartid. Jeg røg lige ind i noget kommunalvalg-halløj i november 😉
Hej Kim – Vil iøvrigt lige nævne at i start november blev <a href="https://www.brave.com/publishers/" title="Verified Publisher i Brave".
Det betyder at du kan betale med BasicAttentionTokens for at bruge Findx i Brave. De er inden en meget spændende udvikling.
Hej Kim – Vil iøvrigt lige nævne at Findx i start november blev godkendt some Verified Publisher i Brave
Det betyder at du kan betale med BasicAttentionTokens for at bruge Findx i Brave. De er lige som os inde i en meget spændende udvikling