Jeg har ikke brugt Google i mere end halvandet år nu til at søge informationer på. Jeg bruger i stedet helst europæiske StartPage eller sjældnere amerikanske DuckDuckGo – og jeg har i øvrigt har skrevet om begge ( Find link nedenfor).
Dog er der to andre, der også er værd at benytte – og den ene kan med tiden gå hen og blive mit alternativ til Startpage, som jeg ellers er pænt begejstret for.
Den jeg holder øje med er den – i sit udspring – danske søgemaskine FindX , der udvikles af firmaet PrivaCore.
Det er et firma, der arbejder med privacy-by-design i sine tjenester – og som har den fine ambition at levere en aldeles privat søgemaskine. Den er allerede i drift – d.v.s. i beta – og du kan skrive til CRO Brian Schildt Co og bede om at komme med på testholdet. Det har jeg gjort – og Findx har bestemt rigtigt gode takter i sig.
Den baserer sig på open source, og de har deres egen crawler til at samle info ind på nettet og organisere det. Som Brian forklarede på DataEtichs første arrangement i starten af 2016:
Vi kører open source, så alle kan kigge os over skuldrene – og vi indekserer selv alt, hvad FindX søger i , så der ikke er involveret tredieparter, samtidig med at vi har kontrol over algoritmerne , sagde han og pegede på StartPage, der anonymt kører alle søgninger via Googles søgemaskine, bare anonymt. Det er blot ikke anonymt nok for PrivaCore og dermed FindX.
Simpelt no-nonsense design
Designet på FindX er ikke udviklet anderledes end det, du finder på andre søgemaskiner – Startpage, Google , Bing , DuckDuckGo. Det er overskueligt, simpelt og uden lir, så det loader hurtigt. Søgningen er i fokus.
Meenn bemærk så lige markeringerne ud for hvert resultat. “Taleboblen” med tre prikker i er en mulighed for brugeren til at give sit besyv med om søgeresultatet.
Brugerinddragelse – wisdom of the Crowd. Me like.
Klikker du på “Thumbs Up”-ikonet, kan du hurtigt markere, hvad du synes om resultatet – uden at skulle udfylde tekst:
Det er en god feature, som signalerer åbenhed og tiltro til “Wisdom of the Crowd” .
Søgeresultaterne bliver bedre og bedre – og er mere åbne udadtil end det, som du oplever, hvis du er logget ind på en Google-konto, når du søger på Google. Den kender dig og dine præferencer – og giver dig så det, som den formoder, at du gerne vil se.
Her er det mere med udsyn, fordi FindX kender dig ikke – og vil ikke kende dig. Det gælder jo også for StartPage og DuckDuckGo. Men test selv – hvis du får betaadgang – og vid, at du i hvert fald ikke bliver dataminet og eksponeret for de sko, som du søgte på – alle mulige andre steder, hvor du kommer hen.
Qwant – lækker indpakning og mere findelt resultatpræsentation
Qwant er en fransk søgemaskine, der har været i markedet nogle år, og det med fokus på det tyske og franske marked. Den har lige fået tilført 18,5 millioner euro i 2017 til vækst på det europæiske marked.
Designet er mere henad et medie – lidt lige som når du i indlogget tilstand søger og ser resultater på Google. Den adskiller sig også fra andre private søgemaskiner ved, at du som bruger kan oprette en konto og gemme boards med gemte søgeresultater.
Billedet giver flere kolonner med adgang til forskellige typer af resultater: web, social, nyheder – eller som det ses i det faste sidepanel: billeder, video, shopping og musik.
Dine og andres boards er et univers for sig, som du kan gå på opdagelse i – lidt på samme måde som med boards på billeddelingstjenesten Pinterest
Søgeresultaterne er af god kvalitet, og de er overskueligt sat op. Klart en fin kandidat til at vippe Google og Bing endnu mere af banen.
Det er dermed to søgemaskiner – FindX og Qwant – som appellerer lidt til et forskelligt publikum, rent brugermæssigt. Dem der vil have søgeresultater – kort og godt – og dem, der gerne vil resultaterne præsenteret mere indbydende og mere eksplorativt.
Men i hvert fald : prøv dem , prøv dem.
Læs mere
To søgemaskiner der ikke indsamler data om dig
Brian Schildts artikel på DataEthics.eu “Hvor mange private søgemaskiner kan du nævne?” 26. februar 2017