Det klør i fingrene, når vi falder over et godt tilbud på en ny gadget , når vi surfer rundt på nettet – især som i dag på Black Friday eller mandag på Cyber Monday.
Men hvordan er det lige med det TV eller Smartwatch, som vi har øje på. Respekterer det mit privatliv eller deler det gavmildt ud af mine vaner, præferencer og handlingsmønstre, når jeg tager det i brug?
Ja, hvis man udskyder sin kriblende købs-impuls og surfer til producentens site, vil svaret der altid være: Vi respekterer dit privatliv og deler ikke med uvedkommende tredjeparter – men det er som bekendt svært at tjekke.
Imidlertid findes der side, etableret af Mozilla Foundation – som bl.a. har udviklet og driver browseren Firefox – hvor du kan tjekke 70 devices for deres privacy indstillinger.
Sitet hedder ‘Privacy Not Included‘ – og det har vurderet de 70 produkter – nogle af mest populære – ud fra en ‘Creapiness’ skala. Jo mere Creapy , desto flere af dine private informationer deler sitet med andre tjenester.
Du går simpelthen ind på sitet, søger på dit produkt eller justerer ‘creapyness’ filteret og trykker søg for at se , hvilke produkter du trygt kan købe.
Mens du filtrerer via slideren, så skifter søgning i realtid , så du med det samme ser de enheder, som Mozilla-sitet vurdere bedriver for løselig omgang med dine informationer.
Ved at vælge et produkt kommer du ind på en lille side, hvor du kan læse om produktet, se hvordan Mozilla vurderer det.
Endelig kan du selv give din vurdering af, hvor creapy enheden er – og angive om det er sandsynligt, at du vil købe det.
Når du bruger sitet og eventuelt træffer dit valg ud fra dets informationer, skal du blot huske een ting: Stoler du på Privacy Not Included?
Min erfaring er nu, at det er en udmærket retningspil, der i hvert fald kan anspore mig til at undersøge produktet nærmere via andre kilder – og så træffe mit valg.